تبلیغات
گذرگاه - مورتون اسمیت و دستورات سری پاپ درباره اناجیل سری
گذرگاه
گذر گاه
نوشته شده به دست گذر گاه
نظرات

مورتون اسمیت و دستورات سری پاپ درباره اناجیل سری

 

در دهه ۱۹۵۰ میلادی یک آمریکایی به نام مورتون اسمیت که در مقطع دکترا تحصیل می‌‌کرد و بعدها در رشته ادیان پرفسور گردید، حین کاوش در کتابخانه یک کلیسا در فلسطین، و در بین کتاب‌های خاک خورده و فراموش شده‌ای که در طبقات این کتابخانه قرار داشت به نامه‌ای از پاپ کلمنس برخورد که سند بسیار مهمی‌ بود.

 

این نامه که به حدود سال ۱۹۵ بعد از میلاد برمی‌ گردد از سوی پاپ خطاب به یکی‌ از اطرافیان او به نام تئودور است و موضوع نامه محرمانه می‌‌باشد. پاپ در این نامه نوشته بود گروهی به زعم او ملحد به نام کارپوکرات‌ها موفق شده اند به نسخه محرمانه انجیل مرقس دست پیدا کنند، لذا کلیسا باید منکر اعتبار این متن شود. پاپ علنا از تئودر خواست که در این مورد دروغ بگوید.

 

اما داستان از چه قرار بود. پاپ توضیح می‌‌دهد که مرقس و پطرس مدتی‌ را در روم گذرانده بودند و هر یک متونی را به رشته تحریر درآوردند و برای بعد از خود باقی‌ گذاشتند. پس از فوت پطرس مرقس به اسکندریه در مصر نقل مکان کرد و نگارش انجیل خود را که به انجیل مرقس معروف شد به پایان رساند. اما بعضی‌ حکایتهای ذکر شده در این انجیل را که صلاح نبود در دسترس عموم قرار بگیرد از آن جدا کرد و در یک انجیل محرمانه برای خواص جمع آوری کرد.

 

مورتون اسمیت بعد از کشف این نامه از آن عکس برداری کرد و عکس‌ها را به ۱۴ تن‌ از محققین و متخصصین نشان داد. از این ۱۴ نفر ۱۲ نفر اصل بودن نامه را تائید کردند. پس از آن مورتون اسمیت چند سال را صرف مقایسه سبک و ثیاق این نامه با دیگر نوشته‌های کلمنس نمود و خود نیز به این نتیجه رسید که نامه حقیقتاً متعلق به پاپ است. در سال ۱۹۷۶ دو دانشمند از Hebrew university به کتابخانه کلیسا رجوع کرده و نامه را که به ضمیمه یک کتاب بود یافتند. آنها مجوز گرفتند که کتاب را با خود برای تحقیق روی جوهر استفاده شده در نامه به اورشلیم ببرند. وقتی‌ به اورشالیم رسیدند دریافتند که چنین تحقیقی تنها با کمک پلیس اسرائیل ممکن است و چون مقامات کلیسای ارتدکس مایل نبودند این کار با دخالت دولت اسرائیل صورت بگیرد، لذا کتاب به کلیسا رجعت داده شد. پس از این ماجرا صفحاتی که از کتاب که حاوی نام پاپ بود ازکتاب جدا شد و در جای مطمئنی نگهداری شد که ظاهراً دست هیچ محققی هم دیگر به آن نمی‌‌رسد.

 

پاپ کلمنس در نامه خود به محتوای محرمانه انجیل مرقس اشاره کرده بود. در قسمتی‌ از نوشته های مرقس آمده است که مسیح طی‌ مراسمی "initiation" در بیت عنیا، شخصی‌ را وارد "ملکوت الهی" نمود.

 

واژه "initiation" در فرقه‌های سری مثل فراماسونری به کار می‌‌رود و معنای آن این است که شخص طی‌ مراسمی از درجه‌ای به درجه بالاتر ارتقا می‌‌یابد و به عبارت دیگر با گذشته خود وداع گفته و زندگی‌ جدیدی را آغاز می‌‌نماید. از سوی دیگر در انجیل یوحنا فصل یک آیات ۱۱ تا ۴۴ در باره رویداد دیگری می‌‌خوانیم که در بیت عنیا رخ داده است و آن زنده شدن الیعازر چهار روز پس از مرگش توسط مسیح است.

 

بعضی‌ از مورخین غربی این احتمال را می‌‌دهند که شاید هر دو این داستانها حکایت از یک رویداد دارد و آن اینکه الیعازر طی‌ یک مراسم سحر آمیز به بینشی دست یافته که انجیل به زبان سمبولیک آن را به صورت زنده شدن پس از مرگ توصیف می‌‌کند.

 

این بینش که ارتباط با عرفان و خودشناسی پیدا می‌‌کند در دو انجیل دیگر تلویحا مورد تایید قرار گرفته اما کلیسا هر دو متن را از کتاب مقدس حذف کرده است.

 

تصویر فوق مربوط به صفحات ۲ و ۳ نامه پاپ کلمنس است که در آن محتوای محرمانه کتاب مرقس ذکر شده و نیز تصویر مورتون اسمیت محققی که نخستین بار نامه را کشف نمود.

 

برای دیدن كلیپ‌های مستند و مطالب بیشتر به کانال تلگرام ما رجوع بفرمایید

https://t.me/goghT

تاریخ : دوشنبه 13 شهریور 1396
ساعت : 02:48 ق.ظ
لینک ثابت
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

>