تبلیغات
گذرگاه - مفهوم اخلاق، اخلاق در مسیحیت، اخلاق اجتماعی مسیحی، Social Morality Christian
گذرگاه
گذر گاه
نوشته شده به دست گذر گاه
نظرات

مفهوم اخلاق، اخلاق در مسیحیت، اخلاق اجتماعی مسیحی، Social Morality Christian

 

مفهوم اخلاق رابطه ی پیچیده یی با اندیشه دینی دارد. این مفهوم در اثر قرنها مجادله و بحث فلسفی، الهیاتی و جامعه شناختی شکل گرفته است.

 

در آیین "هندوییسم" اصطلاح "ریته" rita نقش مهمی در وداها ایفا می کند، این مفهوم معرف نظم ثابت کیهان، یعنی نظم آیین هایی است که آنرا ترسیم و حفظ می کنند، تخطی در سطح شخصی و اجتماعی به قولی نقض این مسئولیتها مجازات "ورونه" Varuna خدای حافظ سوگندها و پیمانها را به دنبال دارد. در نوشته های هندو "درمه" Dharma یک اصطلاح کانونی و قانونی برای بیان نظم اجتماعی و آدابی است که خداوند مقدر کرده است و نمایشگر توازن و مراحل زندگی است که مشخصه یک جامعه کامل می باشد. برخی از مواد قانونی درمه با اصول اخلاقی نوین مغایرت دارد. یک مورد را در مثال می آوریم : در این اصول اخلاقی برای زنی که قربانی تجاوز شده است مجازات تعیین گردیده.

 

در آیین "بودیسم" درمه کاربردی تقریبا متفاوت با هندوییسم دارد. در بودیسم اشاره به حقایقی که بودا موعظه می کرد دارد، در روش بودا الگویی از زندگی و اخلاق بطور قانون منظم و اجتماعی وجود ندارد. در بودیسم به آن سیله می گویند. سیله را نمی توان در زمره قوانین اخلاقی منظور داشت چون به معنای خودآموزی، انظباط درونی و بالابردن قدرت روحی فردی است.

 

مجموعه فرمانهای "سنت آیین یهود" در کتاب مقدس - عهد عتیق، عموما کاربردی جهانشمول ندارند و بیشتر آنها مربوط به یهودیان بزرگسال و فقط مرتبط با پیروان این آیین است. بسیاری از دستورات یهود، برای زنان الزام آور نیست ولی برای مردان به شدت الزام آور می باشد. هر چند که این قوانین نقش مهمی را در هدایت اخلاقی جامعه یهود ایفا می کنند اما اکثر این فرامین مختص یهودیان می باشد. یهودیان سنتی عقیده دارند که هفت فرمان نوح در پیدایش باب 9 تعهدات و الزاماتی است برای تمامی نوع بشر، اما از دید اکثر متالهان بیشتر دارای بار آیینی است تا معنا و مفهوم اخلاقی.

 

اخلاق مفهومی است که ریشه های محکمی در تاریخ فکری اروپای غربی دارد و از بحث های اخلاقی فیلسوفان یونانی، با وساطت اصول اخلاقی رواقی، کلبی، ارسطویی و تا حدی افلاطونی سرچشمه گرفته است.

 

مفهوم اخلاق در اندیشه نویسندگان آغازین مسیحیت، مکتب اسکولاستیک و سپس الاهیدانان اخلاقی و همچنین در پژوهشهای فیلسوفان دنیاورز یا سکولار دوره های اخیر ادامه داشته و تکامل یافته است. این تکامل شامل نمونه های ذیل می شود:

 

بهمرگی Euthanasia کشتن بیماران از روی ترحم، سقط جنین، سرشت و دامنه مسئولیت زیست محیطی، آرمان عدالت اجتماعی فراگیر، حدود اختیارات فردی و اجتماعی، کارکرد و نقش مجازات در قانون، وجود و ماهیت حقوق انسان، حقوق کودکان، حقوق زنان، حقوق کارگران، حقوق تجاری، حقوق حیوانات، توجیه تجارت اندامهای انسان، توزیع عادلانه منابع، توزیع عادلانه آموزش و ...

 

بسیاری از ادیان و مذاهب در تمامی موارد یاد شده دیدگاه های روشن، مشخص، همراه با منابع نظری لازم را دارند. از این روی در قطعنامه 1993 "مجلس جهانی دینها" World Parliament of religions ، که یک اخلاق جهانی را در نظر دارد مندرج شده است.

 

نخستین دلمشغولی اجتماعی مسیحیت عمدتا در زمینه نیکوکاری فردی بظهور رسید، اما پیوندهای میان کلیسا و دولت پیچیدگی هایی به بار آورد که مفهوم اخلاق را به شدت تحت تاثیر قرار داد، از این روی کلیسا کوشید که دادگاه های تفتیش عقاید را با مفاهیمی چون "ایمان به خدا، پاکی برای خدا"، و جنگ را با مفاهیمی چون "صلح خدا، آتش بس خدا" ترکیب کند و برای نبردهای خونین خود وجهه اخلاقی درست نماید و صورتی الهی به آن دهد تا بی اخلاقی را با آیه های ترکیبی و تفسیری توجیه نماید. یکی از معروفترین جملات پاپها در قرون وسطی این بود "ما برای صلح می جنگیم" همین سخن را "جرج بوش پسر" که یک مسیحی پروتستان بنیادگرا بود برای جنگ عراق و افغانستان بکار برد.

 

کلیسا کوشید اخلاق را بصورت نظم کلیسایی درآورد و با معضلاتی اجتماعی چون : مصرف مواد مخدر، مصرف نوشیدنی های الکلی، سقط جنین و ... مبارزه نماید. الهیات سنتی مسیحی ارزش والایی به کار میداد، مالکیت را امری از سوی خداوند معرفی می نمود، فقر را فضیلت بر می شمرد، اما الهیات جدید پروتستان اینها را نشانی از درماندگی اخلاقی معرفی کرد.

 

در دوران جدید اکثر کلیساها اقدام همگانی و دولتی، برای تصویب و تامین قوانین اجتماعی اخلاقی را متفقا تایید کرده اند. این قوانین جدید در میان پروتستانهای آمریکایی مخصوصا در بین اوانجلیستها، با الهیات جدید برای مخاطبین تبیین و توجیه می شود.

 

در افراطی ترین گروه مسیحی یعنی سوسیالیسم مسیحی و پیروان الهیات آزادی بخش یا رهایی بخش، گرایش سیاسی بر اخلاقمداری فردی برای کاستن از اتکا به خدمات و تصویب قوانین دولتی وجود داشته است. اما در طرف دیگر برخی از گروه های انجیلی در آمریکا با نگرشهای محدود کننده در زمینه اخلاق اجتماعی و جنسی، بخصوص از طریق حزب جمهوری خواه، چنین موارد محدود کننده ای را برای وضع قوانین اخلاقی جدید و بازدارنده پشتیبانی نموده اند.

 

در برخی از الهیات جدید نیز به تازگی، در چند دهه اخیر، کلیساهایی تشکیل شد که رفاه فردی و اجتماعی، کسب قدرت و ثروت، را نشانه فضیلت و ایمان واقعی یک مسیحی مومن دانسته اند و ضد آنرا نشانه بی ایمانی و ضد مسیح بودن معرفی کرده اند.

 

برای دیدن كلیپ‌های مستند و مطالب بیشتر به کانال تلگرام ما رجوع بفرمایید

https://t.me/goghT

تاریخ : پنجشنبه 16 شهریور 1396
ساعت : 09:13 ق.ظ
لینک ثابت
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

>