تبلیغات
گذرگاه - تفاوت‌ بین‌ ارتدوكس ها‌ و كاتولیك‌ها در 15 بند
گذرگاه
گذر گاه
نوشته شده به دست گذر گاه
نظرات

تفاوت‌ بین‌ ارتدوكس ها‌ و كاتولیك‌ها در 15 بند

 

1- ارتدوكس ها معتقدند‌ روح‌ القدس‌ ناشی‌ از پدر است‌، اما كاتولیك‌ها معتقدند ناشی‌ از پسر است.

2- كاتولیك‌ها به برزخ‌ و دریافت نجات و عدم از دست دادن نجات و عدم‌ امكان‌ اشتباه‌ و گمراهی و اجرای شریعت برحسب سنت معتقدند، اعتقاد به برزخ از جمله اعتقادات كلیسای كاتولیك است كه در كتاب دوم مكابیان عباراتی در تأیید برزخ وارد شده كه جزء اپوكریفاست. كه در نزد كاتولیكها قابل قبول است، ولی‌ ارتدوكس‌ها برزخ را قبول‌ ندارند و عدم اشتباه و دریافت نجات کامل را قبول ندارند و می گویند به واسطه اجرای احکام عیسی مسیح می توانیم نجات و فیض خود را حفظ نماییم و نجات هدیه ای است که اگر در حفظ آن به واسطه اجرای شریعت نکوشیم این هدیه را از دست خواهیم داد و به شریعت با دید یک سنت نگاه نمی کنند بلکه به شریعت با دید تکمیل کننده و حفظ کننده نجات نگاه می کنند ولی در کاتولیکها سعادت ابدی با دو شرط حاصل می شود: فیض خدا و اعمال نیك

3- کشیشان ارتدوكس‌ ازدواج‌ را بر خود حرام‌ نمی‌دانند ولی اسقفان ارتدوکس از ازدواج منع شده اند، همچنین‌ کشیشان و اسقفان و کاردینالها و حتی پاپ در آیین كاتولیك‌، ازدواج را بر خود حرام‌ می‌دانند.

4- زبان‌ مقدس‌ نزد ارتدوكس‌ها زبان‌ یونانی‌ است‌ و مراسم‌ عبادی‌ را به‌ این‌ زبان‌ به‌ جا می‌آورند ولی‌ زبان‌ مقدس‌ نزد كاتولیك‌ها زبان‌ لاتین است و ‌ و مراسم‌ عبادی‌ خود را به‌ زبان لاتین برگزار می کنند.

5- روحانی مرجع در‌ ارتدوكس‌ را بطریق یا خلیفه‌ یا پاتریاک می نامند، ولی‌ روحانی مرجع در‌ كاتولیك ها را پاپ‌ می نامند.

6- شكل‌ بیشتر كلیساهای‌ ارتدوكس‌ چهار گوش‌ است‌، و در دو سطح‌ بالا، و پست قرار دارد که قسمت‌ مرتفع‌ آن‌ محل‌ اولیای‌ دین‌ و به‌ منزلة‌ آسمان‌ و قسمت‌ پایین‌ محل‌ اجتماع‌ پیروان‌ و به‌ منزلة‌ زمین‌ است‌، ولی‌ در كلیساهای‌ كاتولیك‌ این‌ ویژگی‌ وجود ندارد.

7- در كلیساهای‌ ارتدوكس‌ پدرآسمانی و عیسی مسیح‌ و روح القدس را مقدس می دانند، مریم باکره همچون پدر و عیسی مسیح و روح القدس پرستش نمی گردد ولی او را به عنوان قدیسه اعظم قبول دارند و به نام او دعا و تسبیح خوانده می شود، در كلیساهای‌ كاتولیك‌، پدرآسمانی و عیسی مسیح‌ و روح القدس و مریم‌ را مقدس می دانند و دعاهای خاصی که منتسب به مریم مقدس یا مادر خداوند است را همراه با تسبیح می خوانند.

كلیساى كاتولیك براى مسئله «عصمت مریم» و «بكارت مریم تا پایان عمر» اهمیت ویژه اى قائل اند، به طوری كه در دومین شورای قسطنطنیه (553 م) آموزة بكارتِ همیشگی مریم یك آموزة رسمی كلیسای كاتولیك شناخته شد. به این ترتیب كه مریم تا پایان عمر خویش باكره بود. گرچه كاتولیكها عباراتی از كتاب مقدس را كه شامل معرفی برادران و خواهران عیسی مسیح است. آنها را به خویشاوندان وی تأویل میكنند. در حالى كه ارتدكسها چنین اعتقادى ندارند.

8- کاتولیکها مریم را هم چون عیسى مسیح، مبرا از گناه اولیه مى دانند، در حالى كه ارتدكسها آنرا ویژگى منحصر به عیسى مسیح مى دانند.

9- در کلیساهای ارتدوکس بر روی دیوارها بیشتر نقش قدیسیان‌ نقش‌ بسته‌ است‌ و نزد معتقدین به آیین ارتدوکس مقدسند، تصاویر کلیسایی در کلیساهای ارتدوکس شکل هندسی دارد. همچنین در کلیساهای ارتدوکس پیکره یا مجسمه جایی ندارد و آن را بت پرستی و کفر می دانند، ولی در کلیساهای کاتولیک بر روی دیوارها بیشتر تصاویر عیسی مسیح و رسولان و فرشتگان است و تصاویر شکل اسطوره ای و آسمانی دارند، کلیساهای کاتولیک مملو از پیکره های تراشیده سنگی، چوبی و گچی می باشد، کاتولیک ها برای قدیسین خود احترام و ارزش بسیاری قائلند ولی نقش و پیکره ای از آنها نمی سازند و فقط در دفتر مخصوصی نام آنها و خدمات کلی آنها را درج می نمایند و به آنها لقب قدیس یا قدیسه می دهند. ولی ارتدوکسها از قدیسین خود تمثیل ها و نقاشی های زیادی می سازند و به آنها دعا می کنند.

10- ارتدوكسها به عصمت پاپ اعتقاد ندارند و معتقدند كلیسای جامع یعنی مجموعة مؤمنان مسیحی مصون از خطا، به این معنا كه روحالقدس، جامعه مسیحیت را از انحرافات محافظت میكند، لذا این مصونیت دیگر شامل افراد خاص نمی شود. ولی كاتولیكها پاپ را معصوم و مبراء از گناه میدانند و معتقدند كه مسیح، پطرس را بر كلیة كلیسای مسیحیت رهبر قرار داده و كلید ملكوت آسمان را به وی سپرده است وی نیز پاپ را تا ابد جانشین و وصی خود قرار داده است.

11- ارتدکسها معتقدند كه فدیه تنها از مرگ مسیح به وجود نیامده بلكه به خاطر رستاخیز مسیح هم میباشد ولی کاتولیکها معتقدند که فدیه تنها از مرگ مسیح به واسطه صلیب به وجود آمده.

12- منابع و مآخذ اصول اعتقادی كاتولیكها عبارتست از (كتاب مقدس، تعلیمات رسمی كلیسا، سنّت) كه سنّت شامل مجموعة شعایر و اصول اعتقادی كه از حواریون به دست آمده است میباشد ولی منابع و مآخذ ارتدوکسها (سنت و کتاب مقدس) می باشد.

13- كاتولیكها در غسل تعمید آب را به سر میپاشند ولی ارتدکسها در این مراسم سر و بدن را سه مرتبه در آب فرو میبرند.

14- در اجرای عشای ربانی در كلیسای شرق (ارتدکسها) از نان ورآمده (فطیر) استفاده میكنند ولی كاتولیكها از قرصهای کوچک نان که شبیه به پولک نازک است استفاده می کنند. كاتولیكها معتقدند، نان و شراب حقیقتاً، واقعاً به خون و گوشت مسیح مبدل می شود ولی ارتدوکسها نان و شراب را نمادی از خون و بدن عیسی مسیح می دانند.

15- كاتولیكها معتقدند كه شعائر دینی (تعمید، تأیید، توبه، عشای ربانی، تدهین بیمار و ازدواج...) را باید اسقف اداره نماید. ولی در ارتدکسها هم اسقف و هم کشیش می تواند این کارها را انجام دهد.

 

برای دیدن كلیپ‌های مستند و مطالب بیشتر به کانال تلگرام ما رجوع بفرمایید

https://t.me/goghT


تاریخ : دوشنبه 10 مهر 1396
ساعت : 10:28 ب.ظ
لینک ثابت
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

>