تبلیغات
گذرگاه - عوامل انشعاب در مسیحیت
گذرگاه
گذر گاه
نوشته شده به دست گذر گاه
نظرات

عوامل انشعاب در مسیحیت

 

الف - عوامل اجتماعی‌ انشعاب :

اثر نوع نگرش و تفکرات، همچنین قدرت سیاسی و مذهبی‌ مسلمانان،‌ مسیحیت را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد، بدین ترتیب کلیسا برای‌ جلوگیری‌ از خطر نفوذ اسلام‌ به‌ سرزمینهای مسیحی دچار اختلاف عقیده گشت و کلیسا مصمم گشت که دست به اصلاحات مذهبی، سیاسی و اجتماعی بزند تا ملت ناراضی و نا امید از مسیحیت را که به سمت اسلام متمایل شده بودند یا به شدت نسبت به اسلام خشمگین بودند و کلیسا را مورد انتقاد خود قرار می دادند به مسیحیت و حفظ جامعه مسیحی تشویق و ترغیب کند، که در همین اثنا بر اثر فشار روانی حاکم بر جامعه مسیحی از فتوحات مسلمانان و ظلم کلیسا به اقشار متوسط و ضعیف جامعه مسیحی بسیاری از دانشمندان، فلاسفه، الهیدانان، بازرگانان، ثروتمندان و افراد با نفوذ در بین عوام را بشدت ناراضی و منتقد ساخت که همین امر باعث انشعاب در تفکرات سیاسی و مذهبی در جامعه مسیحی گشت که به ترتیب سه شاخه بزرگ در مسیحت به نام کاتولیک ، ارتدوکس و پروتستان ایجاد شد.

 

ب - عوامل‌ سیاسی‌ انشعاب :

امپراتور قیصر ملاحظه‌ نمود كه‌ اسلامیان‌ و حتی‌ بعضی‌ از خود مسیحیان‌ كلیسا را در معرض‌ انتقاد قرار داده‌اند و احترام‌ به‌ حد پرستش‌ را كه‌ نسبت‌ به‌ تصاویر و تماثیل‌ مقدس‌ در نمازخانه‌ها معمول‌ می‌شود، نوعی‌ از بت‌ پرستی‌ می‌شمارند. از این‌ رو در سال‌ 726 میلادی‌ فرمانی‌ صادر كرد و نصب‌ تصاویر را در كلیساها قدغن‌ نمودند، این‌ عمل‌ واكنش‌ شدیدی‌ هم‌ در مشرق‌ و هم‌ در مغرب‌ به‌ وجود آورد. در مشرق‌ امپراتور با نیروی‌ نظامی‌ فرمان‌ خود را اجرا كرد، ولی‌ در غرب، در شهر رم‌ به‌ واسطة‌ بعد مسافت‌ از اجرا و حكم‌ قیصر سرباز زدند و پاپ‌ جلسة‌ شورای‌ مذهبی‌ تشكیل‌ داد و فتوایی‌ صادر كرد كه‌ هر كسی‌ به‌ صورت‌ و تمثالها بی احترامی کند و یا سعی در برچیدن آنها از کلیساها نماید از جرگة‌ اهل‌ ایمان‌ خارج‌ است‌ و در حقیقت‌ پاپ، قیصر را تكفیر كرد. امپراتور در برابر این‌ عمل‌ برای‌ تنبیه‌ پاپ‌ ناحیة‌ سیسیل‌ در جنوب‌ ایتالیا را از حوزة‌ حكومت‌ پاپ‌ خارج‌ ساخت‌ و تحت‌ امر بترك‌ یونان‌ قرارداد. شمال‌ ایتالیا در آن‌ وقت‌ به‌ تصرف‌ قبایل‌ "لومبارد" درآمده‌ بود و آنها تدارک‌ حمله‌ و فتح‌ شهر رم‌ را می‌دیدند. از این‌ رو پاپ‌ وضع‌ مشكل‌ و خطرناكی‌ پیدا كرد و ناگزیر از شارل‌ مارتر كه‌ در فرانسه‌ لشكر اسلام‌ را شكست‌ داده‌ و شهرت‌ و قدرتی‌ عظیم‌ پیدا كرده‌ بود کمک خواست، شارل‌ مارتر كه‌ نسبت‌ به‌ كلیسا نهایت‌ احترام‌ را رعایت‌ می‌كرد، اول‌ سال‌ 800 میلادی به‌ رم‌ آمد و در روز عید میلاد مسیح‌، پاپ‌ لئوسوم‌ تاج‌ امپراتوری‌ را بر سر او نهاده‌ و او را امپراتور مقدس‌ اعلام‌ نمود. این‌ واقعه‌ در حقیقت‌ آغاز انشعاب سیاسی در‌ مسیحیت‌ بود، و چند سال‌ بعد از آن‌ امپراتور روم‌ شرقی‌ با مرکزیت قسطنطنیه‌ ملقب‌ به‌ لئو پنجم‌ این‌ لقب‌ "مقدس‌" را برای‌ شارلمانی‌ به رسمیت شناخت‌ و از آن‌ زمان‌ رسماً امپراتوری‌ روم‌ و کلیسا، به‌ دو قسمت‌ شرقی‌ و غربی‌ منقسم‌ گردید.

 

ج - عوامل مذهبی انشعاب :

در سال‌ 589 میلادی‌ شورایی‌ از روحانیون برجسته و الهیدانان و اسقفان كلیسا در اسپانیا تشكیل‌ گردید در این اعتقادنامه آموزه‌های تثلیث و تجسد مطرح می‌شود و بیان می‌دارد كه كسانی كه به این آموزه‌ها اعتقاد ندارند محكوم به لعن و نفرین خواهند بود. این اعتقادنامه تا این اواخر فقط در كلیساهای مسیحی غرب به كار برده می‌شد. متن‌ این‌ اعتقاد نامة‌ به نام اعتقادنامه آتاناسیوسی‌ معروف است و در این اعتقادنامه كلمة‌ "فیلیوك‌"؛ یعنی‌ ابن‌ گنجانیده و اضافه‌ گردید‌. برخی از شرکت کنندگان بر این‌ عمل‌ اعتراض‌ كردند و گفتند: الحاق‌ این‌ كلمه‌ به‌ معنای‌ نفی‌ مصدریت‌ مطلق‌ از ذات‌ خداوند‌ است‌ و در حقیت‌ انكار قدرت‌ كامل‌ الهی‌ می‌باشد، ولی‌ پیشوایان‌ روحانی كلیسای‌ غرب‌ بر گنجانیدن کلمه "فیلیوك‌" همچنان‌ ایستادگی‌ نمودند. این‌ كشمكش‌ كلامی‌ چندین‌ قرن‌ بین‌ دو كلیسای کاتولیک و ارتدکس معركه‌ و جدالی‌ شدید بر پا ساخت‌ تا آن‌ كه‌ عاقبت‌ در سال‌ 876 شورایی‌ از روحانیان‌ در شهر قسطنطنیه‌ تشكیل‌ شد، و پاپ‌ را به‌ دو دلیل‌، یكی‌ فعالیت‌ سیاسی‌ و دیگر علاقه‌مندی‌ به‌ اصل‌ فیلیوك‌، محكوم‌ به‌ خطا ساخت‌. این‌ فتوا در واقع‌ حق‌ حكومت‌ مطلق‌ بر كلیسا را از پاپ‌ صلب‌ كرد.

 

بالاخره‌ جدایی‌ و انشعاب‌ نهایی و‌ قطعی‌ بین‌ دو كلیسای غرب و شرق در سال‌ 1054 میلادی‌ به‌ وقوع‌ پیوست‌. در آن‌ سال‌ پاپ‌ روم‌ بترك‌ قسطنطنیه‌ را تكفیر كرد. بترك‌ نیز پاپ‌ را ملحد و کافر‌ دانست‌ و از آن‌ سال،‌ دو شاخة‌ كلیسای‌ كاتولیك‌ و ارتدوكس‌ هر یك‌ راه‌ دیگری‌ را برای‌ خود پیش‌ گرفتند و استقلال‌ یافتند.

 

در محدوده ی زمانی قرون 16 تا 20 مسیحیان ارتدكس در هر منطقه ای كلیسای مستقلی را بطریق (اسقفی) و با رهبری مستقلی ایجاد كردند كه تقریباً تعداد آنها به 15 رسید.

 

برای دیدن كلیپ‌های مستند و مطالب بیشتر به کانال تلگرام ما رجوع بفرمایید

https://t.me/goghT


تاریخ : دوشنبه 10 مهر 1396
ساعت : 10:31 ب.ظ
لینک ثابت
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

>